Skip to main content

Ucap Hari Lahir ke Hari Ibu?

Assalamualaikum wbt dan hello semua..

Dalam diam tak diam , i dah nak masuk ke abad 40'an...hahaha..tp lum lagi laa..lagi 2 tahun.. sabar yeekk!!!

Eh! cam bangga jeerrr...cam suka jerrr.. cam happy jerr.. memang happy pun diikk oooii!!!

Bab umur ni ..I x suka nak selindung-selindung....boleh tutup ngan aper ekk!! Mangkuk ke? Tutup periuk ke?... ihik!

Orang tengok muka pun dah boleh kenal..lagi tengok paras rupa..haaa..amek ngko nyahhh...

Memang i dah nak masuk umur dewasa punn..ehem!! But still lom veteran lagi....auwww..

Ok..ok..hari ini 10/05/14, maka genaplah umur i yang ke-38 tahun. Dan kebetulan pulak hari ini adalah Hari Ibu...buat Ibu-Ibu Sedunia.



I hv nothing special to celebrate, coz i ni ibu yang bz , dan hubby pun bleh tahan bz tahap gaban..hahaha..(jangan marah banggg...) so..x yah lah nak sambut2 until soooooo special...

Makan dinner ala-ala orang kampung jeerr...

Wat sedikit kesyukuran...yang i ini masih bernyawa..alhamdullillah..syukur kepada ALLAH..memberikan i peluang untuk menikmati kehidupan ini..

Ishk..ishk.. eh! apsal lak sedih ni?

Bukan sedih...terharu baannngg...

Nak tau naper?

Bila ketiga-tiga anak i  ambik kertas manila kad ntah mana dia pungut..maklumlah budak2 masih sekolah , di gunting-gunting wat kertas ucapan untuk i...

Mau x terharu....coz, malam tadi budak2 ni tidur lewat malam...dah lah hari ni mereka kena bersekolah..ada kelas ganti..

Bangun pagi dah disediakan breakfast untuk adik-adiknya...

Bila i tengok kad ucapan yang x seberapa nak indah tu....terharu gakk.. Ntah kul berpa agaknya budak2 ni tidur...

Sorang-sorang bagi ciuman kan i..sambil beri ucapkan "Hari Lahir & Hari Ibu".. Diluahnya, kata2 menusuk jiwa.."ibu...sempena hari lahir dan hari ibu ini,  kami ucapkan semoga ibu panjang umur..sihat..sentiasa jadi ibu yang best ekk! Kami banyak buat silap , kami banyak buat dosa..samada ibu tahu atau pun x tahu. Kami mahu Ibu terus gembira dan tabah.. Kami sayang ibu"


Sedih i dengar woo..bila anak dara i ni bercakap.. Air mata dia bergenang..air mata i pun nak joint sekali gak! ..dah lah anak dara i sorang tu berjiwa sentimental ..garang pada muka tapi dalam jiwa ada taman rashidah utama..hihihi..

Sampai yang paling kecil tu, yang berjiwa besar ala bekas Perdana Menteri Malaysia , tetiba  buat lawak lak!

Sambil terkeseng-keseng ..tersengeh-sengeh..dia tanya "Ibu! Nak cakap apa ekk? , Selamat Hari Lahir ke ..Hari Ibu? Bleh x afiq cakap ..selamat hari lahir ibu? ... Boleh kan ibu..Afiq campur hari lahir ngan hari ibu...tu yang jadi SelamatHari Lahir Ibu...hehehe"

Terbelahak i ketawa selepas i puas mengesat air mata...

Aper? korang mungkin x rasa apa yang i rasa...tapi confirm para ibu akan rasa...terharu..

Itulah kad ucapan yang diciptakan khusus untuk ibu mereka..


 Bahagian depan kad


Kata-kata ucapan



Kepada para ibu di sana ..

Selamat Menyambut Hari Ibu..Semoga kita kekal menjadi ibu yang solehah dan Mithali? Insyallah...

Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Daun Cekur

Cekur atau nama saintifiknya Kaempferia galanga mempunyai banyak khasiat.  Cekur termasuk di dalam famili halia (zingiberaceal). Ia merupakan tumbuhan herba yang tiada berbatang.  Ia adalah ulam yang biasa daripada keluarga halia tetapi jarang mendapat perhatian. Tunas pokok tumbuh terus daripada hujung rizom (umbisi) yang mendatar di bawah permukaan tanah. Biasanya setiap pokok terdiri daripada dua hingga lima helai daun yang tebal berbentuk bujur telur. Bunganya berwarna putih keunguan. Cekur  mengandungi banyak provitamin A karotena terutama pada daun yang baru dipetik. Cekur yang dikenali sebagi kencur oleh masyarakat Jawa juga  mengandungi  vitamin B, C, protein dan mineral .   Rizomnya mempunyai aroma yang lembut. Mengikut analisis kimia, rizom cekur mengandungi sebatian minyak pati seperti sineol, borneol, kamphere, asid sinamik dan beberapa sebatian pati minyak yang lain. Baunya yang tersendiri dapat membezakannya dengan jenis halia yang lain.  Rizomnya digun

Khasiat Pucuk Gajus

Gajus ataupun Anacardium occidental Linn adalah tumbuhan daripada keluarga anacardiaceae yang unik kerana mempunyai biji di luar buah dan isi di dalamnya.  Daun pokok gajus berwarna hijau tua apabila matang dengan susunan berselang-seli berukuran 20 sentimeter panjang dan 15 sentimeter lebar.  Daun gajus muda pula berwarna merah atau merah perang dan sering kali dijadikan ulam manakala rasanya yang kelat masam menjadikan ulam ini istimewa.  Pucuk gajus dipercayai boleh membantu mengubati masalah cirit-birit, mual dan muntah manakala daun tua yang dilumatkan boleh dijadikan ubat untuk kulit melecur atau penyakit kulit lain. Selain itu, amalan mengambil ulaman pucuk gajus boleh menyelesaikan masalah penghadaman, melawaskan kencing dan buang air besar. Malah, ianya membantu aliran darah menjadi sempurna, minda dan tubuh menjadi lebih sihat dan segar, sesuai untuk kulit dan mata.

Khasiat Daun Selom

Selom atau Oenanthe javanica ialah sejenis ulam yang mempunyai khasiat untuk mengubati demam panas dan dijadikan ubat bagi mengawal penyakit tekanan darah tinggi.  Selom boleh dijumpai hampir di seluruh kawasan Asia - India, Pakistan, Jepun, Taiwan, China dan di bahagian utara Australia. Selom tumbuh liar di kawasan paya, tepi sungai dan kawasan tanah lembap.  Ia adalah tumbuhan herba, tidak berbulu, licin dan biasanya tumbuh dengan subur di tempat lembap. Batang selom berbuku dan mempunyai ruas yang berongga. Ia tumbuh tegak daripada batang mendatar, mempunyai banyak dahan, berwarna hijau dan ada kalanya kemerahan.  Selom juga mampu memberi kesan sebagai agen antireumatik dan membantu menurunkan paras gula dan kolesterol pesakit diabetes.