Skip to main content

Masak dalam keadaan telanjang

Dah lah sampai rumah lewat, ada meeting..

Macam lipas kudung aku dibuatnya..

Bukan aku sengaja nak balik lambat..aku adalah salah seorang pekerja yang suka balik ikut masa.

Tapi nak buat camne, aku sebaliknya..salah seorang pekerja yang selalu balik lewat..dah lah x boleh claim
OT..haa..bab  x bleh claim sedih skit ler.. tapi nak wat camne..dah kerja kann..
Oklaaa..berbalik kat cerita asal aku tadi..

Dalam aku sibuk berkungfu dan berkuntau kat dapur..ntah macam mana minyak gorengan ayam aku tetiba meletup..

“Phup..phup..phup!!” terpercik minyak kat tangan, leher dan peha!!!

“Allah!”tindakan refect aku...



Cepat2 aku lari kat sinki dapur..alirkan dengan air pada kesan-kesan percikan minyak tadi..

Dalam hati berbisik gak.. “alhamdulillah...syukur x kena muka.”

Sangkaan aku tamat dah kisah aku tadi, laa..rupanya anak2 mengadu kat ayahnya pulak!

Yelah masa kejadian tu , ayahnya tak ada rumah..tu yang diaorang pun sibuk nak kongsi cerita laa..

Kusyuk ayahnya mendengar..ermmm..dah habis diceritakan..

Digelakkannya aku!!! Lepas tu boleh pulak dia tanya  “Apa masak dalam telanjang ke sampai kena peha?.Nasib baik x kena tempat lain”

Haaiiii..nasib baik lah nak tolong sapukan ubat walaupun x disuruh..x lah aku terasa geram sangat.

Tapi sakit hati masih ada ni..Merungut juga aku..memandangkan gara-gara balik kerja lewat..

Haaiiizzz..ni masih risau bercampur sedih..Kesan lecur ada lagi ni..camne nak hilangkan ni erk????

Ni nak share gambar kat tangan je..dah macam kena penyakit kulit kan?


Yang bahagian lelain tak boleh lah nak share..ishh..ishh..isshhh!!!


Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Daun Cekur

Cekur atau nama saintifiknya Kaempferia galanga mempunyai banyak khasiat.  Cekur termasuk di dalam famili halia (zingiberaceal). Ia merupakan tumbuhan herba yang tiada berbatang.  Ia adalah ulam yang biasa daripada keluarga halia tetapi jarang mendapat perhatian. Tunas pokok tumbuh terus daripada hujung rizom (umbisi) yang mendatar di bawah permukaan tanah. Biasanya setiap pokok terdiri daripada dua hingga lima helai daun yang tebal berbentuk bujur telur. Bunganya berwarna putih keunguan. Cekur  mengandungi banyak provitamin A karotena terutama pada daun yang baru dipetik. Cekur yang dikenali sebagi kencur oleh masyarakat Jawa juga  mengandungi  vitamin B, C, protein dan mineral .   Rizomnya mempunyai aroma yang lembut. Mengikut analisis kimia, rizom cekur mengandungi sebatian minyak pati seperti sineol, borneol, kamphere, asid sinamik dan beberapa sebatian pati minyak yang lain. Baunya yang tersendiri dapat membezakannya dengan jenis halia yang lain.  Rizomnya digun

Khasiat Pucuk Gajus

Gajus ataupun Anacardium occidental Linn adalah tumbuhan daripada keluarga anacardiaceae yang unik kerana mempunyai biji di luar buah dan isi di dalamnya.  Daun pokok gajus berwarna hijau tua apabila matang dengan susunan berselang-seli berukuran 20 sentimeter panjang dan 15 sentimeter lebar.  Daun gajus muda pula berwarna merah atau merah perang dan sering kali dijadikan ulam manakala rasanya yang kelat masam menjadikan ulam ini istimewa.  Pucuk gajus dipercayai boleh membantu mengubati masalah cirit-birit, mual dan muntah manakala daun tua yang dilumatkan boleh dijadikan ubat untuk kulit melecur atau penyakit kulit lain. Selain itu, amalan mengambil ulaman pucuk gajus boleh menyelesaikan masalah penghadaman, melawaskan kencing dan buang air besar. Malah, ianya membantu aliran darah menjadi sempurna, minda dan tubuh menjadi lebih sihat dan segar, sesuai untuk kulit dan mata.

Khasiat Daun Selom

Selom atau Oenanthe javanica ialah sejenis ulam yang mempunyai khasiat untuk mengubati demam panas dan dijadikan ubat bagi mengawal penyakit tekanan darah tinggi.  Selom boleh dijumpai hampir di seluruh kawasan Asia - India, Pakistan, Jepun, Taiwan, China dan di bahagian utara Australia. Selom tumbuh liar di kawasan paya, tepi sungai dan kawasan tanah lembap.  Ia adalah tumbuhan herba, tidak berbulu, licin dan biasanya tumbuh dengan subur di tempat lembap. Batang selom berbuku dan mempunyai ruas yang berongga. Ia tumbuh tegak daripada batang mendatar, mempunyai banyak dahan, berwarna hijau dan ada kalanya kemerahan.  Selom juga mampu memberi kesan sebagai agen antireumatik dan membantu menurunkan paras gula dan kolesterol pesakit diabetes.